torsdag 5 april 2012

Stundande Berlinska äventyr och nuvarande akademiska labyrinter

Sitter och försöker mjuka upp hjärnan genom att läsa DN's kultursidor samtidigt som jag lyssnar på p3's Tankesmedjan. Lägenheten är varm och kvalmig, himlen gråtung efter flera dagars sol. Allt ljus har skapat en sorts växthuseffekt i lägenheten. Växterna jag planterat i köksfönstret växer med oanad fart och på morgonen måste jag dra ned rullgardinen och öppna fönstret i sovrummet för att inte rummet ska börja koka. Det håller på att bli vår och för varje dag som går växer det. I mitt fönster och i min mage. Det lilla fröet i mig som nu väger över 1,5 kg rör sig och sparkar.

Själv försöker jag får min hjärna att börja sparka fram enastående tankar, producera någon form av tankevärd och vettig idé för sluttexten till kursen jag går just nu: "Vad är Normalt, ras, klass och kön i museer och kulturarv." Jag har en hel del idéer men pendlar mellan att tro att de går att använda, till at tro att jag tänkt helt fel. Måste väl helt enkelt bestämma mig, köra på det och sedan insupa den förhoppningsvis konstruktiva kritik som kommer komma vid seminariet kring första skissen om 2 veckor. Efter det har jag i alla fall ytterligare en månad på mig att skriva klart essän.

I morgon åker dock jag och Martin till Berlin!!! Hurra!!! Först ska vi ned till Malmö i morgon förmiddag och hänga där med Leif i några timmar för att därefter ta nattåget till Hauptbahnhof i Berlin. Det ska bli fantastiskt att äntligen få se Berlin. Dessutom blir det första längre resan med M vilket också känns speciellt. varken jag eller Martin har inte planerat in så många saker vi absolut måste se, utan tänker mest gå runt och insupa staden, hitta mysiga caféer, bokaffärer och aktivisthak i östberlin och förhoppningsvis uppleva massor av fint. Vi har dock bokat bord på justa restaurangen "white trash fastfood" på lördag kväll, vilket jag verkligen ser fram emot. Stället är både klubb och tatueringsstudio, all mat går att få i vegansk version och det finns en "smoking cinema". Kolla in länken!

Lovar att publicera lite fina Berlinbilder här sedan när jag kommer hem igen på onsdag. Nu ska jag försöka spåna idéer.

Inga kommentarer: