lördag 2 juni 2012

HBTQ-festival, nattmaror och syjunta


I går var jag inne på HBTQ-festivalen och hängde runt. Mysigt och fint och peppande, synd bara att jag inte orkade gå runt på så många föreläsningar eller panelsamtal. Var dock på ett som verkligen blev bra. "30 år med hiv - vad hände med den queera solidariteten?" Flera bra panelmedlemmar gav en bredd åt samtalet och det blev intressantare ju längre det höll på. Tack särskilt till Desireé Ljungcrantz, genusdoktorand som förde in interesektionalitet i diskussionen. Alla som deltog gjorde dock ett bra jobb och det kändes fint att träfaf så många engagerade människor. Gick själv med i RFSU för ett tag sedan och ska försöka engagera mig i lokalförbundet så mycket jag orkar och har tid med nu under hösten. Bara för att jag ska bli förälder så slutar ju inte mitt politiska engagemang. Särskilt inte i frågor kring fördomar om HIV/Aids, och rätten till självbestämmande över den egna kroppen. Tvångssterilisering och onödiga operationer av barn med DSD är tyvärr väldigt aktuella frågor.

Kvällen/natten var ganska hemskt innan jag slutligen kunde sova. hade antagligen överansträngt mig under dagen, för magen blev stenhård utanpå och sammandragningarna slutade inte, trots att jag försökte göra andningsövningar och bara slappna av. I vanliga fall brukar hårdheten gå över efter bara några minuter, men nu höll den i sig i timmar. Mycket berodde nog på övertrötthet. Ringde koordinatorn på förlossningen i mölndal för säkerhets skull efter att Martin övertalat mig, och det var skönt att prata lite med dem. Det verkade dock inte vara någon fara, bebisen sparkar ju som en balettgalning... Somnade tillslut och nu mår jag bra igen, fast ska försöka ta det lugnt och stressfritt idag.

Annars har jag ägnat förmiddagen åt att sy om ett par byxor till en kjol. Ska fixa en snygg outfit helt i svart till demotåget i morgon. Regnbågsflaggor i all ära, men det behövs lite hederlig cynism och politisering av glittret. Eller snarare; snygga kläder, dans, sång och glädje är inte fel, men vi får inte glömma att det fortfarande finns mycket att göra och att HBTQ-frågor är viktiga, relevanta och gäller alla. Det går inte att sminka bort politiken.

Inga kommentarer: